poniedziałek, 21 lipca 2014

" Fotobiografia PRL", Łukasz Modelski - recenzja


PRL W OBIEKTYWIE
               Łukasz Modelski w sposób niezwykły przedstawia biografie reporterów PRL-u. I choć nie znam się zbyt dobrze na fotografowaniu, świat obiektywów wciągnął mnie i zainteresował. Moda, modelki i zwykłe szare krajobrazy zafascynowały mnie i zaprosiły do podróży do świata dla mnie nieznanego, do świata, który już nie istnieje. Anegdoty, zabawne zdarzenia rodem z filmu „Miś”, ukazują absurd epoki i jej śmieszność.  Partia, wszechobecna cenzura i zupełnie inne spojrzenie na rzeczywistość. Wreszcie życie prywatne artystów, intelektualnej elity ówczesnej Polski.
                Książka przedstawia różne oblicza PRL-u, partyjnych dygnitarzy i głęboką prowincję.  Pokazuje szarą codzienność fotoreporterów, a także ich drogę do  świata fotografii. Biografie układają się w niezwykle barwny portret tamtych czasów.
                                                                   Źródło: znak.com.pl
                Osobiście zafascynowało mnie zdjęcie Legnicy, dużą frajdę sprawiło mi odnalezienie tego miejsca dziś. Fotografia ukazuje zupełnie inną perspektywę, inne ujęcie, tak dobrze znanej mi ulicy.
Opowieści reporterów ukazują Polskę taką, jaka była, bez upiększeń, z wszystkimi jej przywarami. Z lektury wyłania się inny świat, dziś niezrozumiały dla wielu. Czy jest to powieść sentymentalna?  Trochę tak, na pewno dla naszych dziadków i rodziców. Dla nas pokolenia urodzonego w innej Polsce, to doskonała lekcja historii.
Książkę polecam wszystkim, którzy interesują się okresem Polski Ludowej i fotografią. Naprawdę warto przenieść się w świat zatrzymany w kadrach.
Łukasz Modelski, Fotobiografia PRL Opowieści reporterów, Kraków 2013, s. 320.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz