czwartek, 3 lipca 2014

" Ksiądz Paradoks Biografia Jana Twardowskiego" Magdalena Grzebałkowska - recenzja


Jan od Biedronek czyli Ksiądz Paradoks
            Czasami bywa tak, że na jakąś książkę trafiamy przypadkowo. Tak było i w tym wypadku.
            Poezja to moje życie. Poeci i ich twórczość, zawsze są blisko mojej codzienności. Towarzyszą mi w zależności od nastroju. Ksiądz Jan Twardowski w moim prywatnym rankingu poetów zajmuje miejsce szczególnie mi bliskie. Jednak dopiero książka znaleziona na bibliotecznej półce uświadomiła mi, że znam jego wiersze, nic natomiast nie wiem o jego życiu. Może po prostu tak jak ksiądz Twardowski uważam, że o poecie mówi jego twórczość. Wiersze w zupełności wystarczą, ale skoro napisano biografię księdza to ją chętnie przeczytam.
            Ksiądz Paradoks, to dobry tytuł. Zachęcająco brzmi. Sięgamy zatem do wnętrza książki, i choć nie wiele dowiemy się z niej o samym księdzu, to jednak z urywków, czasem skrawków opowieści bliskich  poety dowiemy się tyle, na ile rozmówcy byli skłonni uchylić rąbka tajemnicy.
Na pewno to zasługa autorki Magdaleny Grzebałkowskiej, która w znakomitym stylu opowiada o poecie.  Jej styl przywodzi mi na myśl barwną opowieść, która  mocno wciąga.
                                                                    Źródło: znak.com.pl
Księdza Twardowskiego znają wszyscy, ale tak naprawdę niewiele o nim wiadomo. Znamy jego wiersze, lecz nie wiemy jakim był człowiekiem. Jego wiersze są w naszej świadomości, bliskie naszej codzienności, proste lecz przez to właśnie piękne.
Publikacja zaprasza do świata poezji, nie zapiętych guzików, biedronek. Zachęca jednak przede wszystkim do przeczytania poezji księdza Twardowskiego, bo tak naprawdę  „Jan od biedronek” powiedział o sobie wszystko poprzez swoje wiersze. Wystarczy uważnie się wczytać. Zapraszam zatem do lektury wierszy.
M. Grzebałkowska, Ksiądz Paradoks Biografia Jana Twardowskiego, Kraków 2011, s. 359.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz